Харчування у закладах освіти – права батьків

Батьки можуть впливати на організацію харчування дітей у школах та садочках.  Кожна мати чи батько мають право зайти у їдальню школи чи дитсадка і поцікавитися, що їсть її дитина (будь ласка, зауважте, що при цьому Ви маєте бути здоровим/здоровою та обов'язково зняти верхній одяг).  

Перше, на що варто звернути увагу, це на організацію інформаційного стенду на якому має бути:

  • меню-розклад на кожен день (склад та кількість продуктів заздалегідь затверджується у  виконавчому органі місцевого самоврядування). Усі дані, вказані в меню, мають відповідати тому, що дитина має на тарілці згідно її вікової групи;
  • примірне двотижневе меню, погоджене власником закладу та територіальним органом Держпродспоживслужби, складається з урахуванням забезпечення сезонними продуктами;
  • книга відгуків та побажань;
  • інформація про організацію, яка здійснює організацію харчування у закладі освіти;
  • якщо у закладі освіти  є буфет, асортимент в ньому продукції повинен   відповідати наказу МОЗУ «Про затвердження Санітарного регламенту для закладів загальної середньої освіти» від 25.09.2020 № 2205. Батьки можуть перевірити, чи немає серед продукції, яка продається у буфеті школи, забороненої, а саме: кондитерські вироби,солодкі зернові продукти із вмістом цукрі понад 10 г. на 100 г. готового продукту; вироби з кремом, морозиво, харчові концентрати; м'ясні продукти промислового та кулінарного виробництва; рибні продукти промислового та кулінарного виробництва, продукти (в т. ч. снеки) із вмістом солі понад 0,12 г натрію, або еквівалентну кількість солі на 100 г готового продукту та/або із вмістом цукрів понад 10 г на 100 г готового продукту та/або синтетичних барвників та ароматизаторів (крім ваніліну, етилваніліну та ванільного екстракту), підсолоджувачів, підсилювачів смаку та аромату, консервантів; продукти із вмістом частково гідрогенізованих рослинних жирів (транс жирів);  непастеризоване молоко та молочні продукти, що виготовлені із непастеризованого молока;  непастеризовані соки; рибні, м'ясні, плодоовочеві та інші консерви промислового виробництва, крім пастеризованих соків промислового виробництва без додавання цукрів та підсолоджувачів; газовані напої, зокрема, солодкі газовані напої та енергетичні напої; кава та кавові напої;  гриби;  продукція домашнього виробництва.
  • повинні бути виставлені розміряні за вагою контрольні порції страв на день.
  • У їдальні зобов’язані залишати добову порцію. Така порція зберігається промаркована в холодильнику і складається з усього, що входило в харчування дитини (із зазначенням, які страви, в який день або час були відібрані).
  • У їдальні, або поряд, обов’язково повинні бути створені умови для особистої гігієни, а саме: рушники, мило біля раковини, щоб діти змогли вимити руки. Згідно  санітарних норм у їдальні має бути не тільки холодна, а й тепла вода.

      Завітавши у їдальню закладу освіти, батьки мають звернути увагу на  зовнішній вигляд працівників: 

  • усі мають бути у спецодязі, волосся має бути підібране і заправлене під головний убір;
  • на роботу до їдальні допускаються тільки особи, які мають дані про проходження медичного огляду, мають особову медичну книжку (ОМК). У разі відсутності даного документу або відсутності в ОМК відповідного переліку необхідних обстежень, роботодавець має право не допустити працівника до виконання своїх обов'язків.

 

Батьки у їдальні закладу освіти можуть:

  • спробувати тарілку рукою: чи їжа, яку дали дитині, тепла, чи холодна;
  • перевірити чистоту їдальні та посуду, в якому подають їжу дітям;
  • купити собі порцію їжі у шкільній їдальні і скуштувати її, щоб переконатися, що все свіже і доварене;
  • зважити порцію, щоб переконатися, що усі складові порції відповідають затвердженим ваговим нормам. Ваги для цього мають бути або у самій їдальні, або у харчоблоці – в такому разі можна попросити працівників провести цей вимір та простежити за вагою, не заходячи у харчоблок.

         Задля здійснення контролю за організацією харчування, роботою харчоблоку, постачанням продуктів харчування - батьки можуть створити комісію з  організації харчування у закладах освіти, можуть брати участь у бракеражній комісії, яка здійснює щоденний контроль за якістю готових страв, створювати раду з харчування.

        Батьки навіть можуть делегувати представника батьківської громади закладу освіти для перевірки харчоблоку, щоб він з’ясував, у якому стані і як зберігаються та готуються продукти. Для цього представнику батьків необхідно  пройти медичний огляд  і отримати особову медичну книжку.

         Після проведення контролю за організацією харчування учнів необхідно зафіксувати виявлені недоліки. Документ складається у довільній формі, оскільки чітких вимог до його складання законодавство не передбачає. Це має бути опис виявлених проблем у організації харчування учнів. За результатами виявлених недоліків батьки та адміністрація закладу можуть звернутись до організації, яка надає послуги з харчування у цьому закладі, або до відповідних органів, на які покладені функції контролю.

       Контроль за організацією харчування учнів здійснюють:

  • територіальні органи Держпродспоживслужби;
  • органи виконавчої влади та місцевого самоврядування;
  • органи управління освітою.

Пам’ятаємо, що харчуваня повинно буди не тільки здоровим, але й корисним!

Батьки і діти

Виховання дітей дошкільного віку здійснюється в сім'ї та в дитячих установах. Мета і завдання, що стоять перед сім'єю та дитячим садом єдині: виховати здорових, всебічно розвинених людей, гаряче люблять свою Батьківщину.

Суспільне виховання має великий вплив на формування особистості майбутніх громадян суспільства. У дитячих садах вихованням дітей займаються педагоги-фахівці, які працюють за єдиною державною Програмою, в спеціально створених умовах.

У сім'ї, незважаючи на постійно зростаючий культурний рівень радянських людей, дорослі члени сім'ї не завжди мають достатні педагогічні знання, не вміють встановити правильні стосунки між собою і з дитиною, не виявляють достатньої турботи про гармонійний розвиток його особистості.

Тому "Програма виховання у дитячому саду" передбачає не тільки безпосередню виховно-освітню роботу з дітьми, а й широку роботу з батьками.

"Працівники дитячих садків зобов'язані систематично і активно поширювати педагогічні знання, допомагати родині правильно виховувати дітей, пропагувати кращий досвід сімейного виховання, розвивати спадкоємні зв'язки між суспільним і сімейним вихованням".

Систематична різнобічна педагогічна освіта батьків передбачає ознайомлення їх як з основами теоретичних знань, так і з практикою роботи з дітьми.

Зміст роботи з батьками має охоплювати широке коло питань, висвітлювати всі сторони розвитку та виховання дитини.

Одним з головних умов всебічного формування особистості є забезпечення нормального фізичного розвиткуБатьки повинні знати, що потрібно робити для того, щоб зберегти і зміцнити здоров'я дитини, розвинути її силу і витривалість, фізичні здібності, підвищити опірність її організму хворобам.

Розумовий розвиток дитини багато в чому залежить від того, який вплив чинять на дітей дорослі члени сім'ї, тому в роботі з батьками обов'язково приділяється увага питанням розумового розвитку дітей.

 

Важливим завданням виховання дошкільників є формування моральних якостейБатьків знайомлять із завданнями морального виховання, засобами і умовами його здійснення в дитячому саду, а також рекомендують засоби формування у дитини моральних почуттів і звичок; вміння співпереживати, прагнення надати допомогу, виявити повагу до старших, турботу про молодших і т. д. Вихователь радить батькам не обмежуватися словесними методами, а частіше використовувати вправи моральної поведінці.

Моральне виховання робить на особистість особливий вплив і стає тим найважливішим фактором, який активізує і фізичний, і розумовий, і естетичний розвиток.

Особливе місце у моральному вихованні дитини посідає праця. У праці формуються цінні якості особистості:

  • відповідальність,
  • працьовитість,
  • дисциплінованість,
  • самостійність;
  • ініціативність.

Батькам необхідно розповідати про значення праці в моральному вихованні дітейПри цьому слід звернути їхню увагу на те, яку роль відіграє праця в загальному розвитку дітей (фізичному, розумовому, естетичному), підкреслити роль прикладу дорослих.

Важливо, щоб батьки піклувалися про естетичний розвиток своїх дітей, щоб література, музика, твори живопису, народна творчість міцно входили в життя сім'ї.

Форми роботи дошкільних установ з батьками різноманітні: живе слово, показ виховної роботи, організація виставок, педагогічних бібліотечек, залучення батьків до активної участі у житті дитячого садка та ін.

Ведеться ця робота у двох напрямках: індивідуально і з колективом батьків.

Індивідуальні форми роботи з батьками - це бесіди, консультації, відвідування сімей, доручення батькам і т. п.

Для колективу батьків організовуються спільні консультації, групові та загальні батьківські збори, конференції, виставки, лекції, кружки; оформляються інформаційні та тематичні стенди, фотомонтажі; проводяться радіопередачі, вечори запитань і відповідей, зустрічі за круглим столом і т. д.

Спілкуючись з батьками індивідуально, вихователь отримує можливість встановити з ними відносини, засновані на взаємній повазі, намітити шляхи дієвої допомоги сім'ї, дати батькам конкретні поради.

Важливою ланкою в індивідуальній роботі з батьками є відвідування сім'їВоно дозволяє вихователю познайомитися з умовами, в яких живе дитина, з загальною атмосферою в будинку.В результаті вихователь може дати батькам більш обгрунтовані рекомендації, знайти оптимальні шляхи створення єдиної лінії впливу на дитину в дитячому садку і вдома.

Відвідуючи сім'ї своїх вихованців, вихователь знайомиться з досвідом сімейного виховання.Крім того, такі відвідування дають вихователю можливість спілкуватися не тільки з матір'ю і батьком, але і з іншими членами сім'ї, які часто беруть участь у вихованні дитини (з сестрами і братами, бабусями і дідусями т. д.).

Перший візит в сім'ю, особливо якщо дитина ще не ходить в дитячий сад, - відповідальний момент, часто він визначає, чи будуть батьки довіряти вихователю, прислухатися до його порад, чи налагодиться в них контакт і взаєморозуміння. Доцільно, щоб завідувач допоміг вихователю (особливо якщо у нього невеликий досвід) підготуватися до такого відвідування: порадить заздалегідь дізнатися склад сім'ї, з'ясувати, де працюють батьки, намітити, які відомості про дитину потрібно отримати, продумати відповіді на можливі запитання.

Повторні відвідування плануються в залежності від результатів попереднього знайомства, поведінки дитини в колективі дітей, ставлення батьків до своїх обов'язків, їх участі в житті дитячого саду. Прийшовши до дитини додому повторно, вихователь обов'язково перевіряє виконання своїх рекомендацій, даних в попередній раз. Домагаючись виконання своїх вказівок, вихователь повинен бути делікатним, уважним, враховувати можливості і умови життя сім'ї.

Якщо в момент приходу вихователя, крім батька і матері дитини, в будинку присутні й інші члени сім'ї, їх теж потрібно залучити до бесіди. Наприклад, неувага до бабусі, яка в основному займається вихованням онука, може звести нанівець цей візит, а в деяких випадках навіть викликати конфлікт.

Позитивний досвід сімейного виховання завідувач дитячим садом і вихователі пропагують в бесідах з іншими батьками, на зборах, в стінній пресі, через місцеве радіо.

Ефективною формою роботи з батьками є індивідуальні бесіди вихователів та інших працівників з дорослими членами сім'їУ цих бесідах батьки більш охоче і відверто розповідають про ті прикрощі, які часом можуть бути в сім'ї, про занепокоєння, яке викликає поведінка дитини, про успіхи малюка. Індивідуальні бесіди можуть проходити з ініціативи вихователя або самих батьків. Іноді про таку бесіді потрібно домовлятися заздалегідь, іноді буває досить розмови вранці або ввечері, коли батьки приходять в дитячий сад.

 


Правила поведінки на водоймах покритих льодом.

·         Не можна з'їжджати на лижах із крутого берега на лід: у разі різкого навантаження він може про­валитися.

·           Категорично забороняється дітям грати на незміц­нілому льоду.

·         Небезпечно бути біля берегів, де найчастіше вини­кають промоїни, тріщини й розриви льоду.

·         На льоду краще мати при собі знаряддя безпеки (лижі, мотузку, палицю).

·         ·Обходь місця, вкриті товстим шаром снігу: під снігом лід завжди тонший; тонкий лід і там, де роз­ливаються джерела, де швидка течія або струмок впадає в річку.

·         ·Переходь річку тільки у встановлених місцях, тов­щина льоду має бути не менше за 15—20 см.

·         ·Катайся на ковзанах лише в перевірених та облад­наних для цього місцях.

·         ·Якщо лід почав тріщати та з'явилися характерні тріщини, негайно повертайся на берег. Не біжи, від­ходь повільно, не відриваючи ступнів ніг від льоду.

 
Обережно: бурульки!

·          Нестійкі погодні умови — відлига вдень і замо­розки вночі — сприяють активному утворенню бурульок на покрівлях споруд (особливо старих будинків із похилим дахом) та великих деревах.

·          Будь особливо уважним, проходячи біля будинків або високих дерев. Спершу впевнись у відсутності загрози падіння льодових наростів.                    

·         Якщо це можливо, тримайся на відстані від будинків та інших споруд, обираючи найбільш безпечний маршрут руху.             

·          У жодному разі не заходь за спеціальні огорожі поблизу будинків або дерев.

 
Правила поведінки під час ожеледиці

·         ·   Ходи не поспішаючи, ноги злегкарозслаб у колінах, ступай на всю підошву. Руки мають бути вільні. Пам'ятай, щопоспіхзбільшуєнебезпекупід час ожеледиці, тому виходьізбудинкуповільно.

·         ·   У разіпорушенняРівновагишвидко присядь — ценайбільшреальні шанс утриматися на ногах.

·         ·   Падай ізмінімальної шкодою для свогоздоров'я. Відразу присядь, щобзнизитивисоту. У момент падіннязберись, напружм'язи, а доторкнувшись до землі, обов'язковоперекотися — удар, спря­мований на тебе, зменшиться.

·         ·   Не тримай руки в кишенях: цезбільшуєможливість не тількипадіння, а йважких травм, особливо переломів.

·         ·   Обходь люки: як правило, вонипокритільодом. Крім того, люки можуть бути погано закріплені, щозбільшуєризик   травмування

·         ·   Ідучи тротуаром, не проходьблизько до проїжджоїчастини дороги. Це  небезпечно, адже є ризикпід­ковзнутися і впасти по, колеса автомобіля, щопроїжджає.

·         ·   Не перебігайпроїжджучастину дороги під час снігопаду та ожеледиці, пам'ятай, що через ожеле­дицюзначнозбільшатьсявідстаньгальмівного шляху.

·         ·   Якщотивпадеш і деякий час відчуєшбіль у голові й суглобах, нудоту - терміновозвернися до лікаря. 

 


Правила поведінки під час сильного морозу

·         · Не вживайтеалкогольнихнапоїв - алкогольнесп'яніннясприяєвисокійутраті тепла, в той же час викликаєілюзію тепла.

·         · Не паліть на морозі - паліннязменшуєпериферійнуциркуляціюкрові і робитькінцівкибільшуразливими до дії холоду;· Носітьпросторийодяг - цесприяєнормальнійциркуляціїкрові.

·         · Не виходьте на мороз без рукавичок та шарфу.

·         · У вітряну погоду відкритіділянкитілазмащуйтеспеціальним кремом.

·         · Не носіть на морозіметалевих (утомучислізолотих та срібних) прикрас.

·         ·Слідкуйте за обличчямдрузів, особливо за носом, вухами та щоками, звертайтеувагу на змінуїхкольору.

·         · Повернувшись додомупіслядовготривалоїпрогулянки по морозу, обов'язкововпевніться у відсутностіобмороженнякінцівок, спини, вух та носа.

·         ·В разінеобхідностісвоєчаснорозпочинайтелікуванняобмороження. Несвоєчасненаданнядопомогиможепризвести до гангрени та втратикінцівки.

·         · Якщопідчасперебуваннянавідкритомуповітрівивідчуваєтепочатокпереохолодження, негайнозайдітьдотеплогоприміщення - магазину, кафе, під'їзду - длязігріваннятаоглядумісцьпотенційногообмороження. 

·         · Ховайтесявідвітру. На вітрівірогідністьобмороженнязростає.

·         · Не мочітьшкіру - вода проводить тепло швидшеніжповітря.

·         · Не виходьте на мороз ізвологимволоссям.

·         · Перед виходом на мороз бажанопоїсти - вам необхіднадодатковаенергія.

·          Пам'ятайте, щоперебуваннядитини на морозі не повинно перевищувати 15-20 хвилин, потімпотрібнозігрітиїї в тепломуприміщенні.