Гра та дошкільник

     Гра — провідна діяльність дитинства. Найважливіша ознака дитячої гри — 
цілковита захопленість, дитина повністю поринає у гру.
Трапляється, що вона забуває про все — їжу, сон, оточуючих, реальне життя.
У такі хвилини дитина живе в іншому світі. Крім цього, подібна захопленість
злючується, коли дорослі необережно порушують її гру, переривають те, що
доповнюється емоційною насолодою. З точки зору дорослих, для дитини це всього лише гра.
А з точки зору дитини, вона зайнята дуже цікавою роботою, і перш ніж іти кудись,
вона повинна її доробити.

 



Ігри, які сприяють формуванню адекватної самооцінки у дошкільника

Мета: забезпечення можливостей для підвищення самооцінки, 
розвиток навичок саморегуляції емоційних станів, розвиток комунікативних умінь
та сприяння процесу становлення позитивних відносин у дитячій групі; 
допомога дитині у подоланні негативних емоцій під час спілкування 
(нерішучість, хвилювання), виховання впевненості у собі, допомога у подоланні 
сором'язливості, розвиток активності, організованості, створення позитивного настрою.

«Намалюй себе квіткою»
Дітям потрібно уявити, що вони зараз на галявині квітів. «Якою квіткою ви себе уявляєте? – намалюйте.» По закінченню малюнки потрібно з’єднати і виложити на підлозі утворивши галявину.
«Я хороший, я поганий»
Дитині дається аркуш паперу, поділений навпіл. На лівій половині аркуша треба намалювати ситуацію, коли дитину можна хвалити, а на правій половині – коли можна посварити.
«П’єдестал»
Діти стоять півколом. Вихователь кидає м’яку іграшку одному з дітей. Той хто впіймав іграшку, стає з нею на «п’єдестал» і каже про себе гарні, ласкаві, приємні слова. Після розповіді дитина передає іграшку наступній дитині.
"Ім'я" 
Можна запропонувати дитині придумати собі ім'я, яке вона хотіла б мати, або залишити своє. Запитаєте, чому їй не подобається або подобається її ім'я, чому б вона хотіла, щоб її називали по-іншому. Ця гра може дати додаткову інформацію про самооцінку маляти. Адже часто відмова від свого імені означає, що дитина незадоволена собою або хоче бути краще, ніж та, якою вона є зараз. 
"Програвання ситуацій" 
Дитині пропонуються ситуації, у яких вона повинна зображувати саму себе. Ситуації можуть бути різними, придуманими або взятими з життя дитини. 
Інші ролі при розігруванні виконує один з батьків або інших дітей. Іноді корисно мінятися ролями. Приклади ситуацій: 
- Ти брав участь у змаганні й посів перше місце, а твій друг був майже останнім. Він дуже розхвилювався, допоможи йому заспокоїтися. 
- Мама принесла 3 апельсини, тобі й сестрі (братові), як ти поділиш їх? 
Чому? 
- Хлопці із твоєї групи в дитячому садку грають у цікаву гру, а ти спізнився, гра вже почалася. Попроси, щоб тебе прийняли в гру. Що будеш робити, якщо діти не захочуть прийняти тебе? (Ця гра допоможе дитині освоїти ефективні способи поводження й використовуватиїх у реальному житті.)
"Жмурки" 
Не треба дивуватись, ця стара, всім відома гра дуже корисна: вона
допоможе дитині відчути себе в ролі лідера, що може, у випадку успіху, значно впливати на самооцінку. Можна грати в класичні "Жмурки" (із зав'язаними очима "жмурка" шукає дітей по голосу й відгадує на дотик, хто це); можна дати в руки дітям дзвіночок і т.д. 
"Дзеркало" 
У цю гру можна грати вдвох з дитиною або з декількома дітьми. Дитина дивиться в "дзеркало", що повторює всі його рухи, жести, міміку. "Дзеркалом" може бути батько або інша дитина. Можна зображувати не себе, а кого-небудь іншого, "Дзеркало" повинне відгадати, потім можна помінятися.
"Сонечко"
Це відмінна гра, яка дозволяє отримати від інших "психологічні погладжування", такі необхідні кожній людині для того, щоб відчувати себе улюбленою, потрібною, успішною. Тому проводити її треба в обстановці доброзичливості, в оточенні важливих для дитини людей. Ідеально відповідний випадок для цього - день народження дитини. Можна організувати цю гру, коли маленькі і великі гості наїлися і готові до спілкування і розваг.
Перемкніть їх увагу на дитину словами : "Подивіться, щось наш іменинник зовсім замерз. Давайте пограємо в гру "Сонечко" і зігріємо його всі разом"! Усадіть усіх гостей в круг (якщо бракує стільців, можна встати або сісти на підлогу). У центрі поставте вашу дитину. Кожному гостю роздайте по одному кольоровому олівцю. Поясніть, що це промінець сонця. Його можна подарувати тому, що мерзне з добрими словами, сказавши про те, що гостю подобається в імениннику, за що того можна поважати. Покажіть приклад самі, сказавши одне пропозиція-комплімент своїй дитині і віддавши йому промінець. Той, кого зігрівають, повинен не забути сказати "спасибі", можна додати "дуже приємно", якщо йому щось особливе радісно чутиме. Далі усі гості по кругу говорять щось хороше і віддають дитині свій олівець. Під час цього дитина повертається обличчям до того, що говорить.
Примітка. У присутніх на святі маленьких гостей теж може виникнути бажання побути таким, що "відігрівається", опинитися в центрі уваги. Ви можете надати їм цю можливість, повторивши гру, а можете залишити її для таких особливих випадків, пообіцявши дітям, що їх чекає ще багато цікавих ігор (не забудьте, що обіцянки, дані дітям, треба тут же почати виконувати).
"Закінчи пропозицію"
Скільки б оточення не розповідало дитині про те, яка вона чудова, найважливішим є момент, коли дитина прийме їх думку і погодиться з тим, що вона дійсно має ряд достоїнств і заслуговує поваги. Так що ця гра - хороший спосіб перевірити, що ж прийняла для себе ваша дитина і як це відбилося на її самовідношенні.
Візьміть м'яч. Поясніть дитині правила гри : ви кидатимете їй м'яч і починати думку, а вона повинна кинути його назад, назвавши закінчення, що прийшло їй на розум. Усі пропозиції торкатимуться дитини. Одні і ті ж "начала" можуть прилітати до дитини кілька разів, але придумані ним "закінчення" повинні розрізнятися. А тепер кидайте дитині м'яч із словами: "Я умію."., "Я можу."., "Я хочу навчитися.".
Гра «Компліменти».
Учасники групи кидають м’яч з словами «Мені подобається в тобі те, що ти…». Той, хто отримав м’яч кидає його іншому учаснику з тими ж словами.